• Beoordeeld met een 9
  • Ruim 1 miljoen bezoekers ontvangen
  • Gezellig en fun
4,2
Infographic Fundustry 2022

Cijfers van onderzoek Uitjes na versoepelingen

Bedrijfsuitjes worden steeds groter, duurder en talrijker. De trend die al eerder was ingezet lijkt door te zetten, ondanks corona. Zeker in de periode waarin er minder maatregelen golden, steeg het aantal bedrijfsuitjes en zagen organisatoren hun omzet stijgen. 

 

Er lijkt een grotere behoefte te zijn aan gezelligheid door al het thuiswerken en dat is terug te zien in onderstaande cijfers van het onderzoek. Waar bedrijven eerst vaker een bedrijfsuitje boekten zonder bijvoorbeeld een maaltijd, wordt er nu geïnvesteerd in een programma inclusief hapje en drankje om met z’n allen optimaal van alle gezelligheid te genieten.

 

Waar eerst het budget gemiddeld genomen uitkwam op 50 a 60 euro per persoon voor een bedrijfsuitje (NU.nl, 2019), heeft daar recent een forse stijging in plaatsgevonden. Dit ziet ook Martijn van den Bout van Fundustry; een partij die door heel Nederland en België bedrijfsuitjes aanbiedt. Hij zag het budget per werknemer stijgen van gemiddeld 50 a 60 euro voor corona naar 100 euro in het begin van 2022. Dat is maar liefst een verdubbeling in budget.

 

Infographic Feb 22 cijfers bedrijfsuitje
 

“Zeker in de periode dat er versoepelingen mogelijk waren, eind januari, begin februari 2022, werden er niet alleen meer uitjes geboekt met een hoger budget per werknemer, maar werd er naast het uitje ook voor lekker eten en drinken gezorgd voor de werknemers”, aldus van den Bout. De trend om een bedrijfsuitje groots aan te pakken startte al in 2019. Organisaties pakken steeds groter uit, zeker met jubileumvieringen. Indien er sprake is van een jubileumviering wordt het budget per werknemer voor een bedrijfsuitje zelfs verruimd naar maximaal 800 euro per werknemer.

 

Het binden van personeel is vandaag de dag zeer belangrijk, want de spanning op de arbeidsmarkt is momenteel ongekend groot. Volgens het CBS (augustus 2021) zijn er voor het eerst sinds het begin van de meting in 2003 meer vacatures dan werklozen. Het binden van personeel middels bedrijfsuitjes is dan ook een investering die zichzelf terugverdient. Het is een van de manieren om binding en betrokkenheid te creëren onder het personeel.

 

Hoewel corona weinig invloed heeft op de populariteit van bedrijfsuitjes in het algemeen, zijn sommige soorten uitjes door de pandemie wel minder populair. Zo worden escaperooms minder geboekt en hebben outdoor activiteiten de voorkeur. Van den Bout denkt dat dit komt doordat bij outdoor activiteiten gemakkelijk de coronaregels kunnen worden gehanteerd en er dan ook makkelijk afstand gehouden kan worden.