Tips voor een origineel bedrijfsuitje!

Google eens op ‘origineel teamuitje’ en er komen onwijs veel hits. Maar zeg eens eerlijk, eigenlijk komen alle zoekresultaten wel een beetje neer op hetzelfde. Je krijgt een lijstje voorgeschoteld met een aanbod van ‘de meest originele bedrijfsuitjes’. Maar zijn ze wel zo uniek? Nee, vaak niet. Want veel evenementenlocaties bieden meestal dezelfde soort activiteiten aan.

Het gaat vaak over activiteiten zoals lasergamen, wie is de mol, of escaperooms. Is dat erg? Nee, zeker niet. Dit soort activiteiten zijn zo populair en worden het vaakst geboekt, omdat mensen ze gewoon gaaf vinden. Hoewel de hoofdactiviteit ontzettend belangrijk is, denken wij dat niet deze doorslaggevend is of het het meest legendarische personeelsuitje ooit is. Maar wat dan wel?

Tips voor een origineel bedrijfsuitje

Heb jij de verantwoordelijkheid voor het organiseren van het jaarlijkse teamuitje? Scan dan eens door de tips op deze pagina en laat je inspireren voor een origineel teamuitje. Of klik direct door op de tip die je wilt lezen:

Wil je gelijk kijken naar de meest geboekte hoofdactiviteiten? Laat je dan inspireren door onze populairste activiteiten die het vaakst worden geboekt voor teamuitjes.

Of filter in onze zoekfunctie direct op locatie, soort activiteit, budget of tijdsduur.

 

De 3 populairste
bedrijfsuitjes!
  • #1. Wie is de Mol
  • #2. The Hunger Games
  • #3. Expeditie Robinson
  •  
  •  
  •  

 

De 5 beste tips!
  • #1. Maak de beleving
  • #2. Betrek je collega's
  • #3. Wees creatief met budget
  • #4. 'Warm' je collega's op
  • #5. Bouw een spelelement in
  •  

 

Gebruik deze
3 handige apps!
  • #1. Straw
  • #2. Loulou
  • #3. Eversnap
  •  
  •  
  •  

 



Deze bedrijven zijn al fan!


Tip #1: Een leuk bedrijfsuitje draait om beleving

Wat vooral belangrijk is bij het organiseren van een origineel bedrijfsuitje, is hoe dat jij er als organisator zelf invulling aan geeft. En dat kan heel goed met een activiteit die niet de originaliteitsprijs verdient maar wel onwijs gaaf is. Zoals paintballen bijvoorbeeld of quad rijden. Ze zijn niet voor niets zo populair, toch? Wij geloven erin dat jij het verschil kunt maken in de beleving die je eraan geeft als organisator. Een goede organisatie van een personeelsdag is een van de belangrijkste succesfactoren. Dus neem je taak serieus 😉

Tip #2: Betrek je collega’s in de voorbereiding

Als je mensen betrekt door een stem te geven in het beslissingsproces bereik je 2 dingen:
1. De opkomst vergroot omdat de dag beter aansluit op de wensen en interesses van de medewerkers;
2. Omdat mensen mede organisator zijn, zullen zij de dag (onbewust) als positiever ervaren.

Zo is het bijvoorbeeld slim om van te voren te inventariseren waar de interesses van je collega’s liggen. Willen ze actie, ‘mogen’ ze vies worden, willen ze puzzelen en raadsels oplossen of is borrelen het belangrijkste element? Maar denk ook aan het inventariseren van praktische zaken zoals dieetwensen, beschikking tot eigen vervoer, lichamelijke beperkingen, het prikken van een datum, etc.

Je kan hiervoor een mailtje sturen, maar leuker (en makkelijker) is om dit te doen via een poll of korte online vragenlijst bijvoorbeeld. Misschien hebben jullie een besloten Facebook pagina of intranet waar dit kan? Of via de stemfunctie in outlook? Er zijn online ook tools te vinden waar je heel eenvoudig een kort vragenlijstje kunt maken en versturen (zie ook tip# 7).

Tip #3: Wees creatief met je budget

Het ene personeelsuitjes-budget is het andere niet. Vraag daarom van te voren goed na wat voor budget je tot je beschikking hebt. Misschien is dit een bedrag per persoon of wellicht heb je totaalbudget voor alle medewerkers of teamleden. Bedenk goed waar de wensen en prioriteiten liggen en stem daar je budgetverdeling op af.

Heb je een wat kleiner budget? Dan kan je bijvoorbeeld met een vast aantal consumptiebonnen per persoon werken. Of start het uitje pas op het einde van de middag zodat je niet een hele dag hoeft te financieren.

Wat veel bedrijven ook doen is het boeken van een compleet arrangement bij de locatie van de hoofdactiviteit. Zo weet je exact wat je per persoon kwijt bent inclusief borrel of eten, en kom je niet voor verrassingen te staan. Het voordeel hiervan is ook dat alles op 1 locatie plaatsvindt, dus je hoeft ook geen vervoer tussen verschillende locaties te regelen. Bekijk hiervoor alle horecamogelijkheden.

Tip #4: ‘Warm’ je collega’s op

Wat is een uitje zonder voorpret? Verstuur vooraf één of meerdere hints waarmee je nieuwsgierigheid opwekt en het enthousiasme voor het teamuitje aanwakkert. Wil je alvast van te voren vertellen wat de hoofdactiviteit is? Dan is het leuk om bijvoorbeeld tips te versturen waarmee de deelnemers de activiteit zo goed mogelijk uit kunnen voeren.

Bijvoorbeeld:

Tip #5: Bouw een teambuilding aspect of spelelement in

Het zijn vaak de competitieve onderdelen, of de momenten waar je elkaar op een andere manier leert kennen, waar nog lang over nagepraat wordt. Teambuilding verbetert bovendien de samenwerking op de werkvloer. Het leuke is dat je tegenwoordig teambuilding kan verwerken in zo’n personeelsdag, zonder er de nadruk op te leggen.

Een spel met een thema dat algemeen bekend is, spreekt direct tot de verbeelding. Zoals het Wie is de mol? spel, of onze versie van het bekende TV-programma Expeditie Robinson. De gelijknamige tv-programma’s zijn razend populair en zijn daarom erg in trek bij teambuilding activiteiten. Ook bij een Escape room komen al snel de kwaliteiten van een team naar boven.

Maar ook bestaan er veel kennismakingsspellen die je bijvoorbeeld tijdens de lunch of borrel kunt doen en in het programma kunt verwerken. Deze spellen kosten vaak maar een paar centen en kunnen oneindig worden gebruikt.

Tip #6: Maak het jezelf makkelijk

Hoe fijn is het als de hoofdzaken van het personeelsuitje voor je geregeld worden? Zodat jij je kunt focussen op zaken als interne communicatie, extra verrassingselementen, etc. Moet er bijvoorbeeld ook geborreld of gegeten worden? Wie slim is, regelt gelijk een arrangement op de locatie waar ook de activiteit plaatsvindt. Sommige locaties bieden arrangementen aan, waardoor het vaak goedkoper wordt dan wanneer je deze los van elkaar boekt op verschillende locaties. Bovendien bespaart het je logistiek gezien ook een hoop tijd (en kosten waarschijnlijk). Bekijk eens onze Teambuilding Games, met 3 uitdagende onderdelen voor het hele team.

Tip #7: Gebruik deze slimme (en leuke) apps

Er bestaat een aantal handige apps om de organisatie van een bedrijfsuitje makkelijker en leuker te maken. Hierbij een aantal aanraders:

  • Straw: Via deze app creëer en verstuur je heel eenvoudig een polletje naar je collega’s. Een leuke tool voor als je bijvoorbeeld het soort activiteit wilt afstemmen.
  • Loulou: Dit is eigenlijk net zoiets als datumprikker. Heel simpel en snel een datum prikken met collega’s in WhatsApp.
  • Eversnap: Via deze app kunnen alle collega’s voor, tijdens en na de dag foto’s uploaden en bekijken in een besloten omgeving. Een handig online fotoalbum dus!
Meer handige apps voor het organiseren van een dagje uit?: Lees dan het artikel: 5 slimme apps voor het organiseren van een uitje